8 tips voor beter presteren op het werk


Leestijd: 8 min


Loop jij op je werk steeds weer tegen dezelfde struikelblokken aan? Blijft er werk liggen doordat je maar geen inspiratie vindt om diezelfde berg werk af te maken? Of heb je simpelweg het gevoel dat je in een sleur bent beland? Wat jouw reden ook is: tips voor het beter presteren op het werk zijn altijd welkom. Hieronder vind je acht adviezen die je helpen jouw prestaties op het werk te verbeteren!


1. Hou een goede balans tussen werk en privé

De eerste tip is een voor de hand liggende, ware het niet dat veel werknemers het schromelijk overschatten. Je hoeft werk en privé niet zo zeer gescheiden te houden, het gaat er meer om dat je een goede balans vindt tussen beide. Alleen wanneer deze twee elementen goed met elkaar in verhouding staan, weet je het privéleven met werk te combineren.


2. Stel prioriteiten

Sommige dagen zijn lang, terwijl de stapel werk groot is. Stel daarom prioriteiten en doe de meest urgente klussen als eerst. In de ochtend heb je doorgaans meer energie en concentratie om deze belangrijke taken op te pakken. Het lijkt aantrekkelijk om te beginnen met een taak of klus die je snel kunt afronden, maar dit zorgt alleen maar voor een bedrieglijke voortgang. Bovendien helpt het ook niet wanneer je die ene grote klus op het einde van de dag nog moet doen: je bent dan minder scherp.


3. Maak doelstellingen

Door doelstellingen voor jezelf op te stellen zorg je ervoor dat je aan het eind van de dag met een tevreden gevoel naar huis kunt gaan: het werk is weer gedaan. Maar let op, zorg er wel voor dat je doelstellingen haalbaar blijven. Het levert niets op wanneer je voor jezelf eisen formuleert waarvan je weet dat je deze toch niet gaat halen.


4. Bereid jezelf goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat klinkt als een cliché, maar er zit wel een kern van waarheid in. Het maken van een goede planning vooraf zorgt ervoor dat je weet wanneer je wat te doen staat. Je bent hierdoor minder tijd kwijt aan voorbereidingen op je werk die alleen maar extra tijd kosten.


5. Voorkom storingen

Een telefoon die afgaat, een collega die je aanschiet, een onverwachts mailtje: allemaal stoorzenders die niet echt bevorderlijk zijn voor het werk dat je moet afmaken. Zet als dit mogelijk is je telefoon gewoon een uurtje uit, evenals je mail. Maak collega’s duidelijk dat ze je even niet moeten storen – je bent tenslotte bezig met je eigen werk dat voorrang verdient. Is dit niet mogelijk? Houd er dan rekening mee met de planning dat je niet alleen tijd kwijt bent aan het plegen van een telefoontje en het lezen en beantwoorden van je mail. Het ligt voor de hand dat je namelijk ook tijd kwijt bent aan het denkproces voorafgaand aan deze activiteiten. Wat ga je antwoorden? Op welke manier breng je je boodschap over?


6. Neem regelmatig pauzes

Kleine pauzes zijn bevorderlijk voor je fitheid en concentratievermogen. Niemand is in staat om de hele dag aan een stuk door te werken. Het is daarom aan te raden om zo nu en dan een wandeling te maken, koffie te halen, of even bij te kletsen met een collega. Beperk de pauze tot ongeveer 15 minuten.


7. Hou je bureau schoon

Wanneer het in je hoofd een chaos is, is het niet echt bevorderlijk wanneer ook op je bureau niets ligt waar het hoort. Deze tip is dus praktisch van aard: ruim je bureau op. Aanrader: doe het aan het einde van de dag, zodat je de dag daarna kan beginnen met een schone lei.


8. Durf ‘nee’ te zeggen

Je zit niet alleen maar op je werk om anderen een plezier te doen. Soms is het goed om ‘nee‘ te durven zeggen. Ook voor je collega is een ‘nee’ duidelijker dan ‘ja, misschien..later’. Duidelijk communiceren zorgt ervoor dat je jezelf geen overdosis aan werk bezorgt. Durf voor jezelf op te komen.